Linjefag

Filmproduktion på Askov Højskole

Konkrete værktøjer du kan bruge

Det er intensivt og berigende at tage på højskole for at lære om film. Du er selv med til at bestemme, hvor stejl din læringskurve skal være. Men én ting er sikkert: Du lærer rigtig meget på kort tid, fordi vi har så mange timer sammen på højskolen. Film er i fokus i timerne og mange gange også i fritiden, hvor vi ofte ser film sammen.

Når du vælger højskole og film, er der plads til at lege. Der kræves ingen forudsætninger for at vælge Filmproduktion, men vi forventer, at du er motiveret for at udvikle dig fagligt inden for filmproduktion. Vil du have indblik i, hvad du kan komme til at lave? Se nogle af de tidligere elevers produktioner her.

Kom og besøg os på Askov – vi betaler transporten. Du bliver vist rundt af underviseren på linjefaget og møder nogle af vores nuværende elever.

5 fakta om filmproduktion på Askov

1. Vi ser ikke film i timerne, vi laver dem selv.
  2. Man lærer at bruge kamera, lydudstyr, lamper og redigeringsprogram.
  3. Man får lavet mindst to færdige produktioner
  4. Man bliver en del af et kreativt arbejdsfællesskab
  5. Vores vigtigste rettesnor er: “At fortælle noget på en bestemt måde med et bestemt formål”.

Hvad siger tidligere elever om filmproduktion?

“Alle lærere har været vidt forskellige, men de har alle sammen fået os elever til at føle os trygge, hørt og set”.

Mathilde Gravenslund Bern

Elev på Filmproduktion i foråret 2022

Undervisningen i filmproduktion

På Askov Højskoles linjefag Filmproduktion får du konkrete værktøjer til idéudvikling og tilrettelæggelse. Du lærer fx at skrive manuskript, lave storyboard og skudplan, mens du er på Askov Højskole. Filmproduktion som linjefag indebærer også, at du kommer til at arbejde med kamerahåndtering, lydoptagelse og redigering. Du får forståelse for, hvordan du stiller skarpt på det, du gerne vil fortælle gennem levende billeder, hvad enten det er fiktion eller fakta, underholdning eller oplysning. Fokus ligger på den gode historie, og vi er vilde med at fortælle gode historier på Askov Højskole. Filmproduktion er et af de steder, hvor det sker hele tiden.

Vi får besøg af gæsteundervisere og tager på ekskursioner, som bringer dig helt tæt på filmbranchen og giver mulighed for netværk. Vi har tidligere besøgt blandt andet M2 Film, Zentropa, Gimmick VFX, Metronome, TV2 Lorry og DR-byen.

Filmproduktion lærer dig at fortælle med levende billeder, og du arbejder praktisk med alle faserne ved filmproduktion. Du bliver klogere på faget og branchen, uanset om din interesse ligger på den tekniske, den kreative, den visuelle eller den produktionsmæssige del.

Mød dine undervisere

Ditte Svane

Ditte er uddannet dramaturg og manuskriptforfatter, men betegner sig selv som historiehåndværker. Hun har skrevet og produceret kortfilm, musikvideoer, formidlingsfilm og portrætfilm. Desuden har hun skrevet et væld af teaterstykker og udgivet en roman. Hun er filmlinjens blæksprutte, der underviser i alt fra idéudvikling og manuskriptskrivning til produktion og klippeteknik. Ditte er i øvrigt højskolens festsangskriver og står for den ugentlige sangtime.

ds@askov-hojskole.dk +45 61 20 08 80

Joshua Sheridan

Timelærer – Filmproduktion

Joshua – kald ham gerne Josh – er filmlinjens tekniker og står for undervisning i kamera, lyd og lys. Han er tidligere elev på Filmproduktion, og har herefter taget et semester på Københavns Film- og Fotoskole, hvor han har dygtiggjort sine færdigheder som filmfotograf gennem forskellige kortfilmsprojekter. Han har også arbejdet i kameraafdelingen på Lars von Triers Tv-serie “Riget 3” samt på Thomas Vinterbergs Tv-serie “Familier som vores”. Når han ikke står bag kameraet, bruger han en stor del af sin fritid på at se film.

joshuaegemarsheridan@gmail.com

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en anden. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en anden.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag vælger du valgfag og deltager i fællesfag sammen med resten af semestret.

Hvornår vil du på højskole?

Prisen er inkl. højskoletur. Der er ikke højskoletur på 4 og 14 ugers ophold i foråret.
Når du tilmelder dig, betaler du et tilmeldingsgebyr på 500 kr. og depositum på 1.500 kr. i alt 2.000 kr.

Askov Højskole er også …

Valgfag – hvad har du lyst til?

Vi udbyder i omegnen af 20 forskellige valgfag – fra keramik til e-sport. Du fylder selv dit ugeskema med de valgfag, du har lyst til.

Rejs med Askov Højskole

Hvert semester rejser vi til udlandet for at opleve andre kulturer og få indblik i, hvordan mennesker i andre lande lever.

Højskoleliv – Hvad er det?

At være på højskole er en mulighed for at trække vejret, finde sig selv, leve livet og få en afklaring på, hvad man skal, og hvor man vil hen.