Game Design og Virtual Reality

Game Design og Virtual Reality på Askov Højskole er for alle os, der elsker spil eller bare vil snuse til området. Det er ekstremt begyndervenligt og tilpasser sig hurtigt niveauet hos de individuelle elever, så alle bliver udfordret.

Linjefaget har tre hovedformål:

  • Du får et bredt kendskab til computerspil – med hensyn til genre, opbygning og spildynamik.
  • Du får praktisk og faglig indsigt i alle faser af et spils udvikling – og lærer at beherske gennemprøvede og stærke designprincipper og metoder.
  • Du får inspiration til udvikle dine egne ideer og gøre dem bedre ved at trække på erfaringer, kendte iterative designmetoder og interaktionsdesign.

Dermed får du grundlag for at gå videre til en it og tech uddannelse med spiludvikling og blive spiludvikler, hvis det er det, du vil.

 

Augmented Reality (AR)

Morten Lyk underviser i VR

Jorden i VR

På Game Design og VR på Askov Højskole designer og afprøver du dine egne spil til en computer, skræddersyet efter dine tanker. Hos os får du erfaring med at kunne gøre dine spil til mere end bare små projekter.

Hør her, hvad Mads Møller Jensen, der var elev på Game Design og VR i foråret 2018, siger om det.

 

 

Lær spiludviklingens håndværk

 

Du lærer spiludviklingens håndværk og får lagt grunden til en solid praksis, både når det gælder om at udtænke nye spilverdener og omsætte ideer til konkrete spil. Du bliver introduceret til udviklingsplatformen Unity og programmeringssproget C# .

Derudover anvender vi Blender til modellering og animation af 3D-objekter. Vi opbygger din praksis trin for trin, så du går fra at programmere et meget simpelt spil til at udvikle skræddersyede spil i dialog med brugere.

Indledningsvist lærer du at udvikle spil og forstå grundlæggende programmering ved at videreudvikle video tutorials fx roll-a-ball, space shooter og side-scroller. Herunder ses elevernes varianter a side-scroller klassikeren

Anders’ grønne sidescroller

Constances flyvende øer

Magnus’ sidescroller

Mortens isflager med gedebukke

Simons dæmoner og svampedyr

Mikkels tank

Derudover udvikler vi sociale hotseat flerbrugerspil:

Mortens isflager med gedebukke

Simons dæmoner og svampedyr

Mikkels tank

Som led i kurset lærer du også at udvikle applikationer i Virtual & Augmented Reality. Du lærer at udvikle modeller og film i 3D.

Igennem undervisningen får du dyb indsigt i, hvordan mennesker bruger spil og andre interaktive teknologier, når de skal underholde sig, lære noget eller samarbejde om at skabe noget nyt.

Du bliver også introduceret til vigtige miljøer inden for spiludvikling; uddannelser, produktionsselskaber, netværk og konferencer.

 

Studieture og ekskursioner

 

Når du er på Game Design og VR på Askov Højskole, kommer du også på relevante studieture og ekskursioner. Her ser vi alt det spændende, der er til rådighed inden for området og vælger, hvad der er bedst for os. Tidligere game hold på Askov Højskole har bl.a. besøgt:

  • Unity
  • Kiloo, Knapnok Games og flere store danske spiludviklere
  • VR-virksomheden Khora
  • Haft gæsteforedrag af Startup-virksomheden KUBO-robots

Hvad får du med?


Når du har været på Game Design og VR på Askov Højskole, har du oplevet alle sider af spiludviklingens verden, og du har modtaget specielt fokus på design aspekter, der kan tages med herfra og ikke kun bruges i spil, men i alle aspekter af design af interaktion mellem mennesker og teknologier.

Hvis du før var i tvivl om, hvor du ville hen i spilverdenen, har du nu fået set det hele og er bedre forberedt på næste trin, hvad enten det er indie udvikling, jobansøgning eller videre uddannelse som spiludvikler.

 


 

Læs mere om livet på højskole

Eller: Book en rundvisning

 


Linjefagsleder Morten Lyk

 

Morten Lyk

Morten er uddannet ingeniør og brænder for spiludvikling. Han er i stand til at vise dig hvordan man udvikler spil fra bunden af, alt fra idégenerering, programmering, modellering til færdigt spil.Han har tidligere undervist på Syddansk Universitet i bl.a.spiludvikling og 3d modellering. Morten har altid været nørd, med interesse i tegneserier, spil og film.

Mortens artikler:

Majgaard, G., Larsen, L. J., Lyk, P., & Lyk, M. (2017). Seeing the unseen: Spatial visualization of the Solar System with physical prototypes and Augmented Reality. International Journal of Designs for Learning, 8(2), 95-109. Majgaard 2017 ijdl

Majgaard, G., Larsen, L. J., Lyk, P., & Lyk, M. (2016). At se det usete – Rumlig visualisering af solsystemet med fysiske prototyper og Augmented Reality. Mona, 2016(3), 23-40. link

 


 

Er du klar?

Forår 2019 – 16 uger

Forårets lange kursus varer 24 uger og strækker sig fra 6. januar til 22. juni 2019. Men det er imidlertid muligt at starte midtvejs på kurset den 3. marts og dermed gennemføre et 16 ugers forløb. Den ugentlige pris er så 1.800 kr. inklusiv studierejsen, da studierejsen i maj skal fordeles på færre ugers betaling).

Starter eller slutter du uden for angivne tidspunkter, vil den ugentlige timebetaling kunne variere en smule, da udgiften til studierejse fordeles på de enkelte uger.

 

Efterår 2019 – 17 eller 12 uger

Efterårets lange kursus varer 17 uger og strækker sig fra 24. august til 20. december 2019. Prisen er 1.782 kr. pr. uge inkl. studierejse.

Du kan også vente med at starte til den 28. september og tage et 12 ugers forløb. Her er prisen 1.875 kr. pr. uge inkl. studierejse, da studierejsen skal dækkes på færre uger.

 
Starter eller slutter du uden for angivne tidspunkter, vil den ugentlige timebetaling kunne variere en smule, da udgiften til studierejse fordeles på de enkelte uger

Tilmelding

Efter tilmelding opkræves et tilmeldingsgebyr på kr. 500,00 og depositum på 1.500,00 kr. i alt  2.000,00 kr.

 

Kursusinfo

Forår

 16 uger
Startdato: 3. marts 2019
Slutdato: 22. juni 2019
  
Pris: 1.800,- pr. uge
 Inkl. studierejse
  
Efterår 17  (12) uger
Startdato: 24. august 2019       (12 uger: 28. sept.)
Slutdato: 20. december
  
Pris: 1.782,- pr. uge          (12 uger: 1.875,-)
 Inkl. studierejse
  

Mere info