30. juni 2024 - 06. juli 2024

Kor og kammermusik

Hjem / Ugekursus / Kor og kammermusik

En uge for alle, der elsker klassisk musik. Vi skal spille og synge sammen, og selv om vi er delt op i sangere og musikere, er det givende for alle. At være fælles om at repræsentere forskellige tidsepoker er netop en af den klassiske musiks forcer.

Kurset ‘Kor og kammermusik på Askov’ er to sideløbende kurser, hvor kordeltagerne i løbet af dagen først synger i kor og om eftermiddagen i ensembler, mens musikerne spiller sammen i mindre grupper, dels med instruktion, dels i spontane sammenspilsgrupper. Om aftenen deltager alle kursister i et fælles projekt med et værk for kor og orkester samt i præsentation af deres egne projekter.

Kor og kammermusik gør den klassiske musik levende og nærværende for alle. Vi arbejder med musikken på forskellige måder, men der er så store interessesammenfald, at ugen opleves som et samlet hele. Ugen igennem mødes vi naturligvis også på tværs til de fælles aftenarrangementer og måltider.

Kurset henvender sig til musikere, korentusiaster og sangere med nogen korerfaring. Men også sangere med mindre rutine og færdigheder kan være med. Repertoiret er bevidst så alsidigt, at vi tilgodeser mange interesser.

Download dagsprogrammer og samlet ugeprogram

Fællesværk: Dvoraks Stabat Mater

Fællesværket på Kor og Kammermusik på Askov 2024 bliver tre satser af Dvoraks utroligt smukke Stabat Mater. Teksten handler om Jesu moders følelser, da hun stod nedenfor korset og så sin søn. Dvorak komponerede værket ovenpå tabet af flere børn indenfor kort tid, og den inderlighed og ømhed han må have følt kommer ud i nogle meget smukke, melodiske og lyriske satser.

Undervisere

KOR OG REPETITØR
  • Torben H.S. Svendsen
  • Jørgen Ellegård Frederiksen