10. juni 2024 - 14. juni 2024

Midsommer i Askov

Hjem / Ugekursus / Midsommer i Askov

Fem dages overflødighedshorn af alt det gode, et højskolekursus kan byde på. Mød Poul Nyrup Rasmussen, Kristine Virén, Mich Vraa og Maj My Humaidan, m.fl.

Midsommer i Askov er en uge med spændende foredrag om inspirerende og aktuelle emner inden for kunst, historie og samfund; udflugt ud i den danske sommer, studiekredse, hvor du selv kan komme på banen, masser af fællessang, fællesskab, hygge, god mad og alt, hvad der hører højskole til.

På Midsommer i Askov Møder du i år blandt andre:

Poul Nyrup Rasmussen – Signe, Oluf og afvigernes ø

Den tidligere statsminister lægger i dag mange kræfter i at kæmpe for bedre vilkår for psykisk sårbare og undersøger i DR-programmerne ‘Nyrup – Signes far’, om han kunne have gjort noget anderledes i forhold til sin datter Signe, der tog sit eget liv i 1993.

Poul Nyrup kommer til Askov sammen med historikerne Poul Duedahl og Maria Clement Hagstrup, og de tre vil i en samtale sætte fokus på magt, afmagt og menneskelige relationer. Med afsæt i bogen ”Afvigernes ø” om Livø Anstalten og de to DR-dokumentarer om henholdsvis faren Oluf, der var anbragt på Livø fra 1924-1931, og datteren Signe, taler Poul Nyrup Rasmussen sammen med Poul Duedahl og Maria Clement Hagstrup om eksistentielle livsvilkår som ensomhed, sårbarhed, medmenneskelighed, relationer, kærlighed, magt og afmagt. Hvad kan historien om Livø og alt det, der fulgte, lære os i dag? Og hvordan har Signe og Oluf på hver deres måde været med til at sætte kursen for Poul Nyrup Rasmussens virke som statsminister og som stifter af Det Sociale Netværk/Headspace Danmark.

Kristine Virén – Danskernes bolig

Kristine Virén er arkitekt og formidlingschef i Videnscentret Bolius under Realdania. Hun ved en masse om, hvorfor vi bor, som vi gør, og hvad der har indflydelse på vores boligvaner – en viden, som hun også formidler i tv-programmet ‘Hammerslag’, hvor hun er en af eksperterne. Hun vil i sit foredrag gøre os klogere på os selv og vores måder at bo på.

Mich Vraa – Under en anden himmel

I 2023 udgav forfatter Mich Vraa romanen Under en anden himmel, som fortæller historien om den unge franskmand Ritou, der voksede op i Fransk Indokina i 1930’erne og i Sydfrankrig under den nazistiske besættelse. Hans historie er i store træk identisk med den Henri, som forelskede sig i dansk kronprinsesse og blev til prinsgemal Henrik. Romanen handler også i høj grad om mad. Den helt fiktive anden hovedperson er den engelske stjernekok Emma, som finder Ritou som en forkommen gammel mand på et bjerg i Sydfrankrig og tager ham med hjem. Det er til hende, han fortæller hele sin ret vilde historie.

I foredraget vil Mich Vraa fortælle om, hvordan ideen til sådan en fortælling opstod, og hvad han gjorde for at realisere den så sandfærdigt som muligt uden at glemme, at der står ”roman” på omslaget. Han vil også fortælle lidt om mig selv, og hvordan det gik til, at han oplevede en slags gennembrud som forfatter i en alder af 62 år. Det er nu syv år og syv romaner, alle bestsellere, siden.

Maj My Humaidan – Ærø Manifestet

Vær med, når Maj My Humaidan, journalist og forfatter til bestseller-debatbogen ”Ærø Manifestet” stiller spørgsmål ved måden, vi har indrettet vores familie- og arbejdsliv på og inspirerer til andre løsninger. Hvad er egentlig meningen? Det spørgsmål stiller Maj My Humaidan sig selv, når presset om at være på en bestemt måde eller leve op til nogle udefrakommende mål rammer hende selv eller hendes børn. For hvad er egentlig meningen med at skynde sig, hvis man så går glip af det hele undervejs? Hvad er meningen med at blive selvkørende som treårig, hvis man af netop samme grund ender med at bruge de næste årtier på at længes efter fællesskab?

Download det fulde ugeprogram for kurset her (pdf).

Kursusledere

Mona Østerlund

Mona er uddannet journalist og har i mange år arbejdet som freelancejournalist med at skrive artikler, lave kommunikationsopgaver, bogprojekter og undervisning. På Askov Højskole er hun kursusleder på bl.a. livshistorie- , fugle- og vandrekurser. Derudover underviser Mona på højskolens fire ugers prøveforberedende forløb, Springbræt til journalistik.

mon@askov-hojskole.dk

Midsommer i Askov