17. november 2024 - 23. november 2024

Musik på tværs

Hjem / Ugekursus / Musik på tværs

En uge i musikkens tegn, hvor du kan møde spændende og kompetente foredragsholdere og musikere, der fortæller og giver koncerter. Vi håndplukker dygtige musikere og formidlere, så du er sikker på at blive præsenteret for masser af kvalitet og dygtige kunstnere.

Desuden byder ugen naturligvis på masser af fællessang, fællesskab, hygge og alt det, der hører højskolen til.

Musik på Tværs byder igen på en perlerække af foredrag og koncerter – oplev blandt andre:
Kasper Holten – teaterchef ved Det Kongelige Teater, har givet sit foredrag titlen: At lede en drømmefabrik
Henrik Engelbrecht, musikformidler og forfatter, fortæller om Puccini – operaens vilde popstjerne
Søren Schauser, filosof og lektor i musikhistorie ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, fortæller om Wagner: ”Jeg er det mest tyske af alle mennesker”.
Mikkel Trane Lassen, forfatter og cand.mag. i historie, fortæller om Sjostakovitj – en sovjetkunstner
Søren Rastogi, pianist og lektor på Det Jyske Musikkonservatorium og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, har givet sit foredrag titlen: Fortolkning i klassisk musik – hvad er det? – Efter pausen spiller Søren Rstogi musik af Beethoven og Schubert
Lillian Hjorth-Westh holder to foredrag. Det ene om Nordahl Grieg og det andet om gøgleren Erik Clausen
– Vi skal til koncert med Trio Vitruvi – Niklas Walentin, violin, Jacob la Cour, cello og Alexander McKenzie, klaver. De har tidligere vundet 1. pris ved DR P2s Kammermusikkonkurrence. Trio Vitruvi har optrådt over hele Europa, Rusland og Kina. De har giver koncert i koncertsale som Carnegie Hall, Wigmore Hall, The Mariinsky Theatre, Salle Cortot, Laeiszhalle, Schloss Grafenegg, og i 2015 sammen med Adam Fischer & Danmarks Underholdningsorkester, fremførte Trio Vitruvi Beethovens tredobbelte koncert.
– Koncert med Mathias Heise, mundharpe og Bjarke Mogensen, accordeon
– Koncertforedrag med Anna Carina Sundstedt, sopran og Julia Tabakova, klaver: Kan du lide Schønberg?

Turen går denne gang til Odense hvor vi nyder en middag på Restaurant Grøntorvet før vi skal til koncert med Odense Symfoniorkester. De byder denne gang på koncert under temaet ’Uropført i 24’. Vi skal høre musik fra 1724, 1824, 1924 og 2024. Musikken er af Händel, Mendelssohn, Richard Strauss og Poul Ruders

Kurset slutter med en koncert med HOUSE RULES. House Rules er en aarhusiansk barbershopkvartet bestående af Mathias Egsgaard (bas), Henrik Felter (baryton), Joachim Egsgaard (lead) og Nicklas Bisbo (tenor). Kvartetten har eksisteret i tre år og udspringer af koret BarbAros, hvor alle medlemmer også synger.

Kursusledere

Lillian Hjorth-Westh

Lillian er læreruddannet fra Tønder Seminarium. Siden 1977 har hun arbejdet i højskoleverdenen – først på Højskolen Rude Strand og fra 1983 til 2017 på Bornholms Højskole, hvor hun var en del af forstanderparret fra 2007 – 2017.

Musik på tværs

Startdato17. november 2024