Robotter og Virtual Reality

Robotter og VR på Askov Højskole kan være dit springbræt til en videre uddannelse – eller bare for sjov

Linjefaget Robotter og VR på Askov Højskole kan bruges som et direkte springbræt til at komme i gang med en videregående uddannelse inden for design og teknologi. Det kan f.eks. være civilingeniør i læring- og oplevelsesteknologi, velfærdsteknologi, arkitektur, datalogi, software engineering, pædagogik, læreruddannelse etc..

Men du kan også bare bruge opholdet til at blive grundlæggende fortrolig med de mange anvendelsesmuligheder, der ligger i nye interaktive teknologier, have det sjovt med robot-teknologien og finde ud af, om det kunne være noget for dig.

 

På Robotter og VR lærer du mange forskellige ting ..

  • at bygge mindre robotter og VR
  • bruge grundlæggende færdigheder i robotprogrammering (f.eks. i Blockly, C# og Unity)
  • at udvikle nye applikationer
  • at bruge Virtual/Augmented Reality i applikationerne
  • du bliver fortrolig med design – fra ide og analyse til test og færdiggørelse
  • du får et solidt fundament for at gå videre til en robotuddannelse og blive robot programmør

Virtual Reality (VR)

VR AR Holenses

Jorden set med VR

Dash tegner cirkler i lyntempo

Blockly kode for at tegne en cirkel

Robotter

Robotten NAO

På Robotter og VR arbejde du med teknologien og designet på mange måder ..

  • Undersøgelse af brugeres behov og deres brug af eksisterende teknologier
  • Udvikling af nye koncepter og prototyper i samspil med brugere
  • Programmering og konstruktion af teknologi
  • Test og tilretning
  • Forankring af teknologien hos brugerne, så den kan få sit eget liv

Papirsprototype til vægtspil

Optimering af spillet

Arduino vægtspil på vej

Tester VR App

Tester Kubo Robot

Fordybet i Arduino

På Robotter og VR arbejde du med mange former for teknologi ..

  • Intelligente rum, der reagerer på brugerens tale og bevægelser
  • Apps, der hjælper med at interagere med omgivelser og få mere viden
  • Virtual og augmented reality, som tilføjer nye oplevelseslag til den virkelighed, vi synes, vi kender.
  • Robotter, som interagerer med brugeren på en kropslig måde.

Arduino-controller styrer virtuel rumbil

Den intelligente sko med Lilypad

VR handske med Lilypad

På Askov har du Robotter og VR tre dage om ugen

Når du er på Askov Højskole, får du undervisning i Robotter og VR tre dage om ugen. Mandag, onsdag og fredag. Fredag kører fælles med Game design og handler om at lære at udvikle spil og VR-applikation. Vi benytter Unity og 360 graders video kamera.

Arduino kobler digital og analog teknologi

Sketch kode til at programmere Arduino med

mBot robotplatform

Robotter og VR på Askov Højskole har været i medierne

Askov Højskole er den første højskole i landet, der har startet et linjefag i robot-teknologi. Det har vakt mediernes interesse. Her kan du læse to af de artikler, der er skrevet om Robotter og VR på Askov Højskole ..

 

Forår 2019 – 16 uger

Forårets lange kursus varer 24 uger og strækker sig fra 6. januar til 22. juni 2019. Men det er imidlertid muligt at starte midtvejs på kurset den 3. marts og dermed gennemføre et 16 ugers forløb. Prisen er så 1.800 kr. pr. uge (da studierejsen i maj skal fordeles på færre ugers betaling).

Efterår 2019 – 17 eller 12 uger

Efterårets lange kursus varer 17 uger og strækker sig fra 24. august til 20. december 2019. Prisen er 1.782 kr. pr. uge inkl. studierejse.

Du kan også vente med at starte til den 28. september og tage et 12 ugers forløb. Her er prisen 1.875 kr. pr. uge inkl. studierejse, da studierejsen skal dækkes på færre uger.

Starter eller slutter du uden for angivne tidspunkter, vil den ugentlige timebetaling kunne variere en smule, da udgiften til studierejse fordeles på de enkelte uger.

 

Tilmelding

Efter tilmelding opkræves et tilmeldingsgebyr på kr. 500,00 og depositum på 1.500,00 kr. i alt  2.000,00 kr.

 

 

 

 

 

Underviser på Robotter og Virtual Reality

 

Simon Köslich

Simon er uddannet civilingeniør i Lærings- og Oplevelsesteknologi fra Syddansk Universitet. Han er ekspert i design af læringsrobotter og har udviklet en robot til undervisningsbrug i folkeskolen. Derudover har han erfaring som teknologidommer ved FIRST LEGO League og som medhjælper på Teknologiskolen på SDU. I sin fritid er Simon kæmpe teknologi og spilnørd og bl.a. spil og hardware anmelder hos Tweak.dk og arbejder frivilligt som webdesigner hos Foreningen Kollegienet Odense.

 

Her kan du se nogle af de videnskabelige artikler, Simon har udgivet eller har været med til at udgive:

Towards playful learning and computational thinking — Developing the educational robot BRICKO

Do We Blindly Trust Self-Driving Cars

Simulations and Self-Driving Cars: A Study of Trust and Consequences

E-mail: sk@askov-hojskole.dk

 

 

Kursusinfo

Forår

 16 uger
Startdato: 3. marts 2019
Slutdato: 22. juni 2019
  
Pris: 1.800,- pr. uge
 Inkl. studierejse
  
Efterår 17  (12) uger
Startdato: 24. august 2019       (12 uger: 28. sept.)
Slutdato: 20. december
  
Pris: 1.782,- pr. uge          (12 uger: 1.875,-)
 Inkl. studierejse
  

Mere info