Robotter og Virtual Reality

 


19.08.18 – 15.12.18

Linjefaget Robotter og Virtual Reality har en række formål:
Du lærer at bruge og udvikle interaktive teknologier (robotter og VR (Virtual Reality), apps m.m.) til at skabe læringsprocesser for mennesker i alle aldre – hvad enten det er i byens rum, i klasseværelset, i fabrikshallen eller i den politiske debat.

Virtual Reality (VR)

VR AR Holenses

Jorden set med VR

 

 

 

 

 


 

På dette kursus lærer du lærer grundlæggende færdigheder i robotprogrammering (f.eks. i Blockly, C# og Unity), at udvikle nye applikationer, at bruge Virtual/Augmented Reality i applikationerne samt at bygge mindre robotter og VR. Du får et solidt fundament for at gå videre til en robotuddannelse og blive robot programmør.

Dash tegner cirkler i lyntempo

Blockly kode for at tegne en cirkel

Robotter

Robotten NAO

 

 

 

 

 

 


Du lærer at udvikle teknologi ud fra viden om, hvad der fremmer læring og dialog mellem mennesker (læringsteori og pædagogik)

Du bliver fortrolig med designprocessen fra ide og analyse til test og færdiggørelse.

Teknologi med robotter og VR, der fremmer dialog og læring
Teknologi med robotter og VR giver store muligheder at understøtte bedre dialog, læring og udveksling af viden mellem mennesker. Det skyldes ikke mindst, at mange teknologier er mere fysiske og kropslige og giver mulighed for at lære nyt stof med alle sanser. På den måde kan teknologierne give mulighed for at involvere flere mennesker i nye måder at tale sammen og lære på.

Arduino kobler digital og analog teknologi

Sketch kode til at programmere Arduino med

mBot robotplatform

 

 

 

 

 

 


Formerne er mange:
Intelligente rum, der reagerer på brugerens tale og bevægelser.
Apps, der hjælper med at interagere med omgivelser og få mere viden.
Virtual og augmented reality, som tilføjer nye oplevelseslag til den virkelighed, vi synes, vi kender.
Robotter, som interagerer med brugeren på en kropslig måde.

Arduino-controller styrer virtuel rumbil

Den intelligente sko med Lilypad

VR handske med Lilypad

 

 

 

 

 

 


Du kommer gennem alle faser af design

Papirsprototype til vægtspil

Optimering af spillet

Arduino vægtspil på vej

 

 

 

 

 

 


På dette kursus kommer du til at stifte bekendtskab med mange arbejdsformer:
– Undersøgelse af brugeres behov og deres brug af eksisterende teknologier
– Udvikling af nye koncepter og prototyper i samspil med brugere
– Programmering og konstruktion af teknologi
– Test og tilretning
– Forankring af teknologien hos brugerne, så den kan få sit eget liv

Tester VR App

Tester Kubo Robot

Fordybet i Arduino

 

 

 

 

 


Skema

Du har linjefaget Robotter og VR  mandag, onsdag og fredag. Fredag kører dog fælles med Game design og handler om at lære at udvikle spil og VR-applikation. Vi benytter Unity og 360 graders video kamera.

 

 

 

Faget kan bane mange veje
Du kan bruge faget til at forberede et videre studie på uddannelser med fokus på design og teknologi (f.eks. civilingeniør i læring- og oplevelsesteknologi, velfærdsteknologi, arkitektur, datalogi, software engineering, pædagogik, læreruddannelse etc.). Du kan også bruge faget til helt grundlæggende at blive fortrolig med de mange anvendelsesmuligheder, som ligger i nye interaktive teknologier. Se øvrigt artiklen fra Jyllandsposten 2017-11-03_Jyllands-Posten_-_2017-11-03_print eller i fagbladet Ingeniøren

 

JA TAK! TILMELD MIG ROBOTTER, VR OG LÆRINGSTEKNOLOGI, EFTERÅR 2018

Efterår 2018 – 17 uger/12 uger

Efterårets kursus varer 17 uger – fra 19. august til 15. december. Prisen for at være med er 1.765 kr. pr. uge, i alt 30.005 kr., som indbetales over fire rater. I betalingen indgår finansiering af studierejse.

Der er også mulighed for en sen start, hvor du først starter den 23. september og fortsætter til 15. december, altså i 12 uger. Her vil den ugentlige betaling være 1.875 kr. (da udgiften til studierejsen skal fordeles på færre uger).


Ja tak! Tilmeld mig Robotter og Virtual Reality, forår 2019

Forår 2019 – 12, 16 eller 24 uger

Forårets lange kursus varer 24 uger og strækker sig fra 6. januar til 22. juni 2019. Prisen for at deltage i hele kurset er 1.700 kroner per uge (inkl. studierejse), det vil sige i alt 40.800 kr.

Det er imidlertid muligt at starte midtvejs på kurset den 3. marts og dermed gennemføre et 16 ugers forløb. Den ugentlige pris er lidt højere (da studierejsen i maj skal fordeles på færre ugers betaling). Pris per uge er 1.800 kr. , altså i alt 28.000 kr.

Det er også muligt at starte kurset 6. januar og stå af midtvejs, den 30. marts. Kursuslængden bliver da 12 uger og omfatter ikke en studierejse. Derfor er den ugentlige betaling lidt lavere, nemlig 1.500 kr. per uge, i alt 18.000 kr.

Starter eller slutter du uden for angivne tidspunkter, vil den ugentlige timebetaling kunne variere en smule, da udgiften til studierejse fordeles på de enkelte uger.

Tilmelding

Efter tilmelding opkræves et tilmeldingsgebyr på kr. 500,00 og depositum på 1.500,00 kr. i alt  2.000,00 kr.

 

 

 

 

 

Undervisere på Robotter og VR og læringsteknologi.

Gunver Majgaard

Linjeansvarlig Gunver Majgaard, ph.d. og lektor i Robotteknologi og læring ved Syddansk Universitet. Gunver har i flere år forsket og undervist i udvikling af digitale læremidler og design af nye teknologier.

Se mere: gunvermajgaard.dk

E-mail: gum @ mmmi.sdu.dk

Mobil: +45 24 66 74 46

 

Rasmus er uddannet civilingeniør i lærings- og oplevelsesteknologi. Rasmus er ekspert i udvikling af interaktive teknologier til lærings- og legeformål, herunder særligt robotteknologi og spildesign. Rasmus har tidligere deltaget i udviklingen af bl.a. en robot til Sokoban-spil. Derudover er Rasmus interesseret i wearables, spilteori og programmering.

E-mail: raj @ askov-hojskole.dk

Kursusinfo

Varighed:12, 16 eller 24 uger
Startdato:6. januar 2019
Slutdato:22. juni 2019
Pris: 1.700,- pr. uge
Inkl. studiorejser

Mere info