01. september 2024 - 07. september 2024

Vandrekursus

Hjem / Ugekursus / Vandrekursus

Tag med på en uges vandring i smukke landskaber og oplev sommeren med alle sanser. Vi sammensætter hvert år et program med vandreture i vidt forskellige landskaber og finder interessante steder med gode fortællinger og betagende udsigter. Vi udnytter højskolens beliggenhed midt på det smalleste sted af Jylland, hvor det er nemt både at komme til den frodige og bakkede østkyst og den barske natur i vest.

På alle ture har vi dygtige fagfolk til at guide os og give os indblik i, hvad vi møder undervejs.

Vi går cirka 10 kilometer hver dag fordelt på formiddag og eftermiddag med en god frokostrast undervejs. Vi bliver kørt ud og hjem i bus, og til frokost holder vi rast ved bussen. Det betyder, at hvis der er en dag, hvor du synes, at formiddagsturens distance var nok for dig den dag, er der mulighed for at blive ved bussen om eftermiddagen.
Kursuslederne Lene Kersting og Mona Østerlund er med på alle ture.

I år når vi igen i alle retninger fra Askov og kommer både til øst- og vestkyst samt mod syd og nord:

• Rømø: Her skal vi vandre i de dele af øen, der er noget helt andet end de store turiststeder, for vadehavsøen byder på spændende natur, store vidder og betagende udsigter. Vi har tidligere skovfoged Jens Hjerrild som kyndig guide – han kender øen ud og ind.
  • Haderslev Dyrehave: Kuperet terræn, gamle majestætiske træer og masser af råvildt. Vi kommer til at gå inde i dyrehaven, hvorfra vi flere steder også kan nyde udsigten over Haderslev by, fjord og dammen lige nedenfor dyrehaven. Vores guide på turen er skytte og naturvejleder Jens Jacob Fristed, og han vil lede os rundt til de mest spændende steder.
  • Randbøl Hede: Lige netop på dette tidspunkt er den vidtstrakte Randbøl Hede allersmukkest – dækket af blomstrende lyng. Kulturhistoriker Gert Hougaard Rasmussen er vores guide og fortæller om natur, kultur, historie – og røverhistorier undervejs.
  • Vesterhavet: Vi skal vandre i den helt specielle Blåbjerg Plantage, hvor sandet har dækket egetræer til, så man nærmest går rundt mellem trætoppene. Gamle krogede fyrretræer er her også, og i det hele taget er det et område præget af den barske vestenvind fra havet få kilometer vestpå. Vi har landskabsarkitekt Louise Landschwager som stedkendt guide, og hun vil vise os spektakulære steder langs vestkysten.
  • Jels: Ikke så langt fra højskolen finder vi Jels og Jels-søerne, der også byder på skøn natur med skove, plantager og søudsigter. Denne dag har vi tidligere skovfoged Svend Hansen som guide, og han vil – blandt meget andet – fortælle om spiselige planter.
  • Udstrækning og yoga: Efter gåturene er det godt med en gang udstrækning, og det vil yogainstruktør Pia Dall-Hansen sørge for at give os en aften.
  • Fællessang og morgensamlinger: Ud over turene ud af huset hver dag får du på kurset naturligvis også en god dosis højskoleliv med morgensamlinger og en sangaften, hvor vi synger fra højskolesangbogen. Plus meget mere.

Kursusledere

Mona Østerlund

Mona er uddannet journalist og har i mange år arbejdet som freelancejournalist med at skrive artikler, lave kommunikationsopgaver, bogprojekter og undervisning. På Askov Højskole er hun kursusleder på bl.a. livshistorie- , fugle- og vandrekurser. Derudover underviser Mona på højskolens fire ugers prøveforberedende forløb, Springbræt til journalistik.

mon@askov-hojskole.dk

Lene Kersting

Lene Kersting er højskolens underviser i keramik, tegning, maleri og glas. Desuden er hun kursusleder på en række korte kurser. Lene er uddannet keramisk designer fra Designskolen Kolding. I en periode har hun studeret på Icelandic college of art and crafts. Siden har hun arbejdet på LEGO og er i dag selvstændig keramiker ved siden af undervisningen. Ud over Askov Højskole underviser Lene på Vejen billedskole/kunstmuseum og Billedskolen Nicolai i Kolding.

lk@askov-hojskole.dk

Vandrekursus

Startdato01. september 2024

Slutdato07. september 2024

Pris fra5.350

Tilmeld dig kurset → Hent program ↓

Vi arbejder på programmet, og så snart det er færdigt, kan du se det her.

Måske kunne du også være interesseret i: