Se video: Clement på Askov Højskole

Højskoleelever fik gode råd af Clement Kjersgaard, da han besøgte Askov Højskole
Håbefulde unge journalistspirer og andre højskoleelever fik noget at tænke over og tage med, da Clement Kjersgaard onsdag besøgte Askov Højskole. Overskriften var journalistik og medier. Men i stedet blev det mere en lektion i, hvordan man kan blive en god, langtidsholdbar og succesfuld journalist.

”De journalister, der fremover vil overleve og allerede gør det bedst i dag, er dem, der bygger deres journalistik på viden og fakta. De bliver stjernerne, og det er dem, alle vil have fremover”, lød det fra Clement Kjersgaard, der er fast gæsteunderviser på Askov Højskole.

Mange af eleverne på Askov Højskole deltager for tiden i højskolens fire ugers prøveforberedende forløb til journalistuddannelserne. Clement Kjersgaard, der ikke selv har en journalistuddannelse, gav dog ikke mange anvisninger til, hvordan man består en optagelsesprøve og kommer gennem nåleøjet til en af journalistuddannelserne.

Til gengæld serverede han en lang række tankevækkende, provokerende og brugbare forslag og holdninger til, hvad der skal til for, at man som journalist kan overleve og bevare sin journalistiske integritet i en verden og medievirkelighed, der er under konstant pres og stigende ukontrollerbar og uforudsigelig udvikling.

”Hvis I har to søskende, hvor den ene er læge og den anden blikkenslager, ved I godt, hvad de kan gøre for jer. På samme måde skal I spørge jer selv, hvad I kan gøre for dem som journalist. Det er der, den er”, understregede Clement Kjersgaard.

Clement Kjersgaard kom med en lang række konkrete og brugbare råd til de håbefulde journalistelever i de par timer, han var sammen med eleverne i foredragssalen. Det var både råd, der handlede om konkrete journalistiske værktøjer som interview-teknik og research, men også råd, der kunne bruges mere generelt.

”Vær jer selv, vid noget mere og vær parat til at lave noget, der ikke bliver til noget. Og arbejd så for den virkelighed, der er uden for medierne og politikernes agenda og spørg jer selv, hvad I kan gøre for læserne og ikke for medier, redaktører, målgrupper og politikere, som I interviewer”, fastslog han.

At dømme på det bifald og de reaktioner og kommentarer, der kom efter Clement Kjersgaard havde sagt farvel og tak til eleverne, var det noget, de kunne lide at høre. Eller som en af dem konstaterede:

”Det er fantastisk endelig at hører en sige, at viden rent faktisk betyder noget – også for en journalist”.

Herefter vendte eleverne på det prøveforberedende forløb tilbage til det hårde og målrettede arbejde, der skal forbedre deres muligheder for at komme ind på en af journalistuddannelserne. Noget som 75 procent af de elever, der er gået på Askov Højskoles journalistlinje, opnår.